Podział ze względu na materiał
światłoczuły
1.Aparaty klasyczne (tradycyjne), w których obraz jest
rejestrowany i jednocześnie zapisywany na kliszy fotograficznej.
2.Aparaty cyfrowe, które rejestrują obraz za pomocą
specjalnego przetwornika nazywanego matrycą światłoczułą i zapisują go na
kartach pamięci.
Podział ze względu na budowę
Aparaty kompaktowe
Aparaty kompaktowe zawierają w swoim małym i lekkim korpusie
wszystkie elementy konstrukcji łącznie z obiektywem i lampą błyskową; są
zazwyczaj wygodne i łatwe w obsłudze, lecz ich podstawową wadą jest brak
możliwości wymiany obiektywu; uproszczona konstrukcja przysłony i migawki oraz
zazwyczaj brak możliwości przyłączenia zewnętrznej lampy błyskowej.
W przypadku kompaktów tradycyjnych ich główną wadą jest też
to, że kadr ogląda się nie przez obiektyw lecz przez specjalny wizjer, którego
zasięg nie pokrywa się z tym, co naprawdę się zarejestruje, szczególnie na
zdjęciach zbliżeniowych; prawie wszystkie aparaty analogowe wykorzystują film
małoobrazkowy w rolkach.
Na rynku są dostępne kompakty cyfrowe o bardzo różnych
wymiarach i możliwościach od najprostszych "pstrykaczy" o rozmiarach
zbliżonych do karty kredytowej po aparaty wyglądające niemal jak
"profesjonalne lustrzanki". W kompaktach cyfrowych występują takie
same wizjery jak w kompaktach analogowych, ale zwykle zdjęcia kadruje się w
nich z użyciem ciekłokrystalicznych wyświetlaczy, które pokazują bezpośrednio
obraz z matrycy aparatu. Kompakty cyfrowe mają zwykle bardzo małą powierzchnię
matrycy, stanowiącą niewielki ułamek powierzchni kadru kliszy małoobrazkowej.
Powoduje to zwykle gorszą jakość zdjęć w stosunku do lustrzanek; skraca się w
nich także ogniskowa obiektywu, na skutek czego łatwiej jest do nich
zaprojektować obiektywy o dużym zakresie powiększeń, ale trudniej jest uzyskać
szeroki kąt kadru. Skutkuje to też większą głębią ostrości zdjęć wykonywanych w
trybie "zoom" w stosunku do lustrzanek, co ma zaletę w przypadku
wykonywania zdjęć makro i pejzażowych, ale jest wadą, gdy chcemy mieć małą,
wyodrębniającą głębię.
Lustrzanki
Lustrzanki są to aparaty, które posiadają specjalne uchylne
lustro, które rzuca obraz wprost z obiektywu do wizjera lub na tzw. matówkę w
czasie kadrowania, a następnie "chowa się" w trakcie ekspozycji
zdjęcia. Dzięki temu można bardzo precyzyjnie kadrować zdjęcia i stosować
wymienne obiektywy. Wymiana obiektywu w lustrzankach odbywa się albo za pomocą
specjalnego, standardowego w ramach jednej firmy gwintu lub również
standaryzowanych połączeń bagnetowych. Połączenia bagnetowe umożliwiają bardzo
szybką wymianę obiektywu na inny. Normy połączeń aparatu z obiektywami zostały
przeniesione z dawnych lustrzanek analogowych do cyfrowych, dzięki czemu
właściciele obiektywów kupionych do aparatów analogowych mogą je stosować
również do nowych aparatów cyfrowych. Również zestaw wielu innych akcesoriów do
lustrzanek jest zwykle znacznie szerszy od tych dostępnych dla kompaktów.
Lustrzanki mają też innego rodzaju migawkę – tzw. szczelinową, umożliwiającą
bardziej precyzyjne sterowanie czasem ekspozycji i równomiernie oświetlające
kadr, zaś przysłony są zwykle integralnym elementem obiektywów, są zatem
wymieniane razem z nimi i dostosowane do ich konstrukcji. W lustrzankach można
też stosować różne rozmiary kadru.
Bezlusterkowce
Trzecim typem są aparaty w systemie Mikro Cztery Trzecie,
tzw. bezlusterkowce czy też evile. Prostotą budowy, rozmiarami i brakiem lustra
przypominają aparaty kompaktowe, natomiast wymienialna optyka i większa matryca
zbliża je do lustrzanek. Z tego względu nazywane są hybrydami. |